torsdag 31. mars 2016

OM MEG


"Lev din drøm - Gå motstrøm" 

Marius Fuglestad (24) 



Hei! Jeg er en Sandnesgauk, fra sykkelbyen Sandnes. Helt siden jeg var liten har jeg blitt dratt ut i naturen og vært på turer rundt i Rogaland, og friluftslivet har derfor alltid vært en naturlig del av meg. Første gang jeg overnattet på fjellet alene var jeg 12 år, men det var først for noen år siden at friluftsinteressen kom tilbake for fullt. Da ble turene lengre og utfordringene større.

 Nå har friluftslivet blitt min store hobby, og mye av tiden tilbringer jeg derfor ute på tur i skog og fjell, året rundt. I naturen får jeg koble av fra det hverdagslige maset og leve i nuet. Det er friheten, mestringsfølelsen og naturopplevelsene som er drivkraften og verdiene i livet mitt nå. 

Naturopplevelsene og roen er jeg alltid på jakt etter, i tillegg til den fantastiske følelsen av mestring. Jeg er likevel opptatt av at sikkerheten skal settes foran jaget på høy risiko, og at turgleden og minnene underveis skal være den store drivkraften. 

Min store drøm er å kunne gjøre levebrød av min hobby gjennom friluftsliv, turer og ekspedisjoner etterhvert, og denne turen blir derfor en begynnelse på min aller største drøm. Jeg håper du kanskje blir inspirert til å følge dine drømmer og dra ut på egne veier, og håper flest mulig av dere ønsker å følge med på min tur langs Norge. 






OM TUREN 

Det hele startet en sommer for noen år tilbake, da jeg leste boken "Norge på langs" av Lars Monsen og Trond Strømdahl. Boken fenget og inspirerte meg på en slik måte som jeg ikke har blitt inspirert på før. Det kriblet i magen, og sommerfuglene kom frem bare ved å tenke på hva jeg vil få oppleve på en slik ekspedisjon, og hvilke minner for livet jeg ville sitte igjen med. Da tenkte jeg: "Når de klarer å gjennomføre det, hvorfor skal ikke jeg?. En dag skal jeg også gjennomføre en slik ekspedisjon".
Dermed var en Norge på langs ekspedisjon blitt en drøm, men det hele har virket som en fjern drøm, men skal nå endelig bli til virkelighet.

Jeg har gått Norge på tvers(2015) og nådd toppen av Kilimanjaro(2016) til nå, men den 20. mai 2016, legger jeg ut på min livs største reise til nå i livet. Jeg skal gå Norge på langs, fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør, og tilbakelegge nærmere 3000 km til fots gjennom Norges langstrakte land. Leiligheten og jobben er sagt opp, og jeg går "all-in" å ofrer alt for at denne drømmen skal bli til virkelighet. Jeg vil bruke opp mot 130 dager å gjennomføre dette eventyret, om alt går etter planen. Jeg vil få oppleve noe av det beste Norge har å by på av natur, fjell og vidder.

Det er friheten, inntrykkene, naturopplevelsene, og minnene som jeg vil få underveis som er selve drivkraften for en slik tur, og ikke selve målet på Lindesnes. Jeg vil nok også lære enormt mye om meg selv, å "pushe" grenser som jeg aldri har gjort før.

Turen kommer til å bli ekstra spesiell for meg. Jeg skal gå Norge på langs til ære for min bestekompis, Daniel Sjursen, som gikk bort i 2012, av hjernehinnebetennelse, kun 18 år gammel. Jeg skal hedre ham gjennom å samle inn penger til Leger uten grenser. Grunnen til at jeg velger å samle inn penger til Leger uten grenser til ære for Daniel, er at jeg har selv kjent på den følelsen av å miste noen som står meg veldig nær av sykdom. I tillegg er Leger uten grenser en organisasjon som jobber mye rettet mot hjernehinnebetennelse, og hjelper folk i nød, å bidrar til familier rundt om i verden ikke skal miste dem som står dem nærmest. Pengene vil først og fremst gå til det generelle arbeidet Leger uten grenser driver i krise rammede områder rundt omkring i verden. Nå kan du sammen med meg være med å bidra til å gjøre en forskjell i verden, at verden blir litt bedre enn hva den er i dag. Jeg håper flest mulig av dere, vil bidra å støtte Leger uten grenser, når innsamlingsaksjonen er oppe å går fra 1.mai 2016.

Å hedre Daniel er en drøm jeg har hatt helt siden han gikk bort. Planen var da å trene så mye å bli så god å løpe, at jeg en dag kunne stå foran tv-skjermen og hedre ham til det norske folk. Dette var hovedmotivasjonen min for at jeg trente så mye som jeg gjorde før. En kneskade satte dessverre stopper for denne planen, men nå skal jeg endelig få lov til å hedre Daniel en gang for alle, og gi han den hyllesten og hederen som jeg synes han fortjener. To drømmer er altså slått sammen til en stor drøm, og håper du vil være med å følge meg mot denne store drømmen!


Trolltunga: Aldri en tur uten fugleposen!


ÅRETS STORE EVENTYR. DRØMMER SKAL OPPFYLLES. MINNER FOR LIVET SKAL SKAPES. FØLG MED!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar